Counter-Strike:Global Offensive

16.08.2013 18:03
Counter Strike: Global Offensive
Zdroj: sector.sk
 
Go,go,GO!!!
 
Opýtajte sa svojich dedov a babiek, čo hrávali, keď bol ešte svet internetových hier v praveku, doma vybzučovali analógové modemy, tí majetnejší si dopriali ISDN pripojenie a hardvéru vládli guličkové myšky. Garantovane 9 z 10 herných starých rodičov by vám na otázku odpovedalo, že svoju mladosť strávili Kántrením.
 
Dobre, dobre, možno sú niektoré predchádzajúce tvrdenia trochu prifarbené a možno dokonca vymyslené, ale nič to nemení na fakte, že Counter Strike je od svojho vzniku v roku 2000 a najmä s príchodom verzie 1.6 (rok 2003) obrovským fenoménom vo svete i u nás. Pre mnohých sa to bude zdať neuveriteľné, ale desiatky hodín strávených v internetových herniach s CSkom (keďže internet v domácnostiach bola veľká vzácnosť) sú realitou pre nejedného staršieho hráča. Valve po odkúpení značky dlho hľadalo nástupcu, ktorým sa mal stať Counter Strike: Source, no väčšina hardcore hráčov ostala pri CS1.6 kvôli viacerým zásadným chýbam/zmenám (napríklad upravené hitboxy).
 
Hluché miesto v ponuke od doby Source, ak nepočítame špeciálnu verziu pre ázijský trh, nič nezaplnilo a tak bolo len otázkou času, kedy sa nové CS objaví. Ten čas práve prišiel, Counter Strike: Global Offensive útočí na PC, Xbox aj PS3 plnou silou.
 
Pre niektorých môže byť zaujímavým a dokonca nápomocným niekoľko noviniek v hlavnom menu hry. Môžete si vyskúšať streleckú prekážkovú dráhu alebo ešte lepšie, pripraviť sa na živé zápasy v arenách s botmi. Jadro hry ale tvoria zápasy, ktoré sú po novom rozdelené do „casual“ a „súťažných“ módov. V praxi to vyzerá tak, že po navolení základných nastavení už nemusíte prehladávať stovky serverov, ale hra sama podľa interného matchmakingu a vašich volieb vyberie ten správny.
 
Medzi spomínanými módmi je pomerne veľký rozdiel. Casual sa hrá v počte 10 na 10, je vypnutá streľba do vlastných radov, taktiež kolízie medzi spoluhráčmi sú eliminované. Ekonomický model je posunutý smerom k menším stratám peňazí, brnenie a defuse kit sú automaticky zdarma dostupné ihneď po respawne. Naproti tomu súťažný mód je nastavený na 5 vs 5 a všetky pomocné barličky sú vypnuté. Zabijú vás a nepodarí sa vám položiť/defusovať bombu? Nech sa páči, v ďalšom kole si musíte dať „eko“ - kolo, v ktorom si nenakúpite žiadne vybavenie, aby ste ušetrili peniaze.
 
Ápropo, peniaze. Ak ste doteraz CS nikdy nehrali, vedzte, že okrem akčného multiplayerového zápolenia, prináša aj jednoduchý, no pritom veľmi dobre vyvážený ekonomický model. Za fragy a splnené úlohy dostávate peniaze, že ktoré si v ďalšom kole môžete kúpiť lepšie zbrane, brnenia, granáty a iné doplnky. Naopak, ak sa vám nedarí, hráte iba s pištoľami a snažíte sa šetriť. CS je tiež špecifický tým, že keď vás v rámci jedného kola zabijú, nemôžete robiť nič (snáď okrem sledovania iných hráčov) až do začiatku ďalšieho kola. Rambo hráči zvyknutí na nulový respawn tak často bývajú nemilo prekvapení, s trochou rozumu a trpezlivosti sa CS hrá rozhodne lepšie.
 
Hlavným herným módom zostáva „bomba“, tzn. polovica hráčov sa snaží v rámci danej mapy položiť výbušninu na určené miesto, druhá polovica bombovisko bráni, resp. sa snaží po umiestnení nálože v časovom limite nebezpečenstvo zlikvidovať. Doplnkovými hernými módmi sú ochrana/vyslobodzovanie rukojemníkov, kde musia teroristi ubrániť svojich rukojemníkov pred nájazdmi policajných zložiek. Muži zákona naopak musia rukojemníkov oslobodiť a odviesť ich do bezpečia.
 
Pomimo matchmakingového systému Valve do hry zapracovalo aj klasický server browser, ďalší bod k dobru pre firmu, ktorá zjavne myslí aj na hardcore fanúšikov. Úplnou novinkou sú dva módy Arms Race a Demolition, v ktorých sa zbrane neodomykajú na základe stavu vašej peňaženky, ale priamo na základe počtu zabitých nepriateľov. Začínate so základnou zbraňou a keď sa vám podarí niekoho zabiť, dostanete automaticky lepšiu zbraň. A tak to pokračuje až do doby, kým sa vám do rúk nedostane snajperka AWP.
 
Keď je už reč o zbraniach, povedzme si o nich niečo viac. Nové radiálne menu je jednoznačne určené pre rýchle nakupovanie gamepadom, ale ani PC hráči nebudú mať problém si na tento systém rýchlo zvyknúť, najmä keď staré dobré klávesové skratky stále platia. Do ponuky vybavenia pribudlo niekoľko nových kúskov, za pozornosť stojí najmä molotov koktail, ktorý sa dá pri troche uvažovania použiť na taktické zamedzenie postupu či prenasledovania. V rukách skúsených hráčov sa stáva silnou zbraňou. Pikoškou je pridanie paralyzéra, ktorý stojí kopec peňazí, dá sa použiť iba raz, avšak ako „trollovacia“ zbraň je ešte o niekoľko levelov nad nožíkom. Z tých normálnejších nesmie chýbať Kalach, M4, brokovnice, guľomety, no a aký by to bol Kánter bez kombinácie desert + snajpa.
 
Pomerne radikálnou zmenou prešli mapy. Na prvý pohľad je zrejmý posun v grafike. Od čias CS 1.6 ubehlo už takmer 10 rokov a aj keď CS:GO nevyzerá ako AAA hra roku 2012, rozdiel je stále priepastný. Nové ostrejšie textúry, efekty zbraní, bohatšie modely, to všetko necháva za sebou nie len 1.6-ku, ale samozrejme aj CS: Source. Vylepšenie grafiky bohužiaľ mohlo prísť len do miery, ako to dovoľuje súčasná verzia Source enginu a tak napríklad modely zbraní až také pekné nie sú. Vizuálne zmeny nie sú tým jediným, čo vás pri hraní zarazí, mapy prešli aj dizajnovými zmenami.
 
Dust napríklad do časti „tunel“ prináša schody spájajúce ju s plošinkou pri vstupe do paláca. V Aztecu sa už po vode nedá dostať do teroristického štartu. Zmien na mapách je viacero a podľa mňa je väčšina z nich dobrých a prejavuje sa vo väčšom vybalansovaní pri hraní za obe strany. Maplist prináša aj niekoľko nových máp najmä pre módy Arms Race a Demolition.
 
Čo bude fanúšikov iste zaujímať najviac, sú zmeny v hrateľnosti. Netreba sa báť. Môžeme zodpovedne vyhlásiť, že CS:GO je stále tým starým dobrým CS-kom ako sme ho poznali v minulosti. Niektoré veci sa zmenili (napríklad finančné odmeny za fragy), podstata ostala zachovaná. Momenty, kedy bránite bombovisko proti dvom posledným súperom a bojíte sa čo i len nadýchnuť alebo z diaľky snajperkou mierite na spadnutú bombu a nechcete ani žmurknúť, aby ste neminuli finálny výstrel, sú stále tu. Toto nie je rýchla akčná hra na fragy, ak nemáte trpezlivosť po zbytočných smrtiach čakať na respawn, CS by vás nikdy nebavilo a nebude vás baviť ani v roku 2012.
 
Oproti CS: Source tiež došlo k zmenšeniu hitboxov, takže trafiť „palicu“ je rovnaký problém (alebo umenie, ak chcete) ako tomu bolo verzii 1.6. Zbrane sa správajú veľmi podobne, s rovnakým spätným rázom, priestreľnosťou materiálov a podobne. Jedinou zásadnejšou zmenou v spracovaní zbraní je absencia tlmiča na M4-ke. Úpravy v dizajne máp smerujú k vyváženejšej hrateľnosti a zapracovanie matchmaking systému uľahčuje hranie podľa nálady. Či mám chuť si iba zastrieľať v Casual móde alebo aj trošku rozmýšľať v Competitive, hra sa sama postará, aby som dostal to, čo chcem.
 
Hoci prázdniny už skončili, september by nemal byť na žiadnej škole ťažkým mesiacom. Čo keby ste si ešte o niečo predĺžili prázdniny a po večeroch porozdávali v Counter Strike: Global Offensive pár palíc? Určite sa skvelo zabavíte a ani pri tom neminiete veľa penazí, pretože cena je viac ako priaznivá (11 €). Hlavne ale potom nehovorte doma, že vás na to naviedol Sector!
 
Valve ku dňu vydania hry sľúbili aj sprístupnenie Zombie módu. Do dnešných dní sa tak nestalo, takže stále čakáme.
 
 casual a súťažný mód
 
 zachovanie herného štýlu
 nový matchmaking (  server browser)
 grafické a dizajnové zmeny máp
 príjemná cena
 
 čakáme na Zombie mód
 
9.0
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Core 2 Duo E6600 alebo AMD Phenom X3 8750, 1 GB RAM, VGA 256 MB so Shader Model 3.0, 7,6 GB HDD
 
 
Viac obrázkov vo Fotogalérii :D