FIFA 12

16.08.2013 18:03
Po ročnej odmlke sa futbalová séria od EA opäť vracia do akcie. Tentokrát opäť o niečo krajšie, uhladenejšie arealistickejšie.
 
Nie je tajomstvom, že sú ročníky futbalového simulátoru FIFA ako cereálie. Musíte byť naozaj veľkí milovníci, aby ste spoznali rozdiel. Jedenásty ročník všetky príjemne prekvapil av zásade nás obdaril doteraz najlepším futbalom,ktorý bol na trhu k dostaniu. Mnohí sa navyše domnievali, že už to lepšie byť nemôže a jediná cesta ďalej vedie cezkompletnej rekonštrukcii série. Ale EA na to išlo inak. Namiesto toho, aby pridávalo ďalšiu vrstvu inovácií navrch,kompletne zmenilo smer a vydalo sa niekam inam. Riskantný krok, ale všetci vieme, že kto neriskuje ...
 
Tentoraz už nebude problém spoznať, kde je zakopaný zázračný pes (a tým nemyslíme Lassie). Ako už ste sa mohli dočítať z mnohých noviniek aj článkov, revolúcia súčasného dielu spočíva predovšetkým v troch pilieroch -Impact Engine, Precision Dribbling a Pro Player Intelligence. Takže to poďme rozpitvať pekne poporiadku.
 
O novom fyzikálnom engine, ktorý bol vo vývoji pekných pár rokov, už sa písali básne od jeho oznámenia. Ako každý nový vynález má ale svoje pre a proti a je na každom hráčovi, aby rozhodol, čo prevažuje. Úplný začiatoktotiž nikoho zvlášť neoslní. Ak neuposlúchne prekopaná menu, uhladenejší modely hráčov a úvod do zápasovpripomínajúce začiatok televízneho prenosu (naozaj efektné), prvé pocity po výkope sú zhruba rovnaké, ako u predchádzajúceho dielu a fanúšik môže byť rád, že je to farebné a pohyblivé.
 
Ozajstný futbalový fajnšmekrov ale zaostrí a spozornie. FIFA v animáciách vynikala vždy, ale tentoraz sa pánivývojári prekonali. Pohyby sú plynulé, realistické, váha hráčov a ich fyzické predpoklady sa premietajú do hry a rozdiel je cítiť už len z toho, ako sa hráči pohybujú. Na to má obrovský vplyv nový Impact Engine, čo rozhodne nie je len zbierka držkopádů. Každá časť tela futbalistov je teraz presne sledovaná a všetky nárazy vypočítavané v reálnomčase. To v zásade znamená, že môžete dať zbohom prednastaveným animáciám a všetky piruety sa kalkulujú na mieste. Teraz je sakramentsky rozdiel, či unikajúceho útočníka pretiahnete sklzom za špičku kopačky, alebo murovno zídete po stehne.
 
     Veľa záleží na tom, či sa budete predierať obranou v tanku menom Rooney, alebo jazvečík Messim.
 
Ale nie je to len o agresívnych sklzoch a smrtiacich saltem vo vápne. Hráč bude musieť sledovať aj obyčajný beh atakticky myslieť dopredu, pretože stačí len obyčajné škrtnutí ramenom, aby sa váš milovaný rýchlik ocitol ksichtomv tráve. Záleží samozrejme na tom, či sa budete predierať obranou v tanku menom Rooney, alebo jazvečík Messim.Ich fyzické predpoklady totiž určí, či od vás obrancovia budú odpadávať, alebo vám postačí dobre nastavená noha,ktorá ukončí vaše trápenie. Skrátka budete musieť pri prihrávkach aj myslieť.
 
Tým sa dostávame k druhej veľkej novinke - obrane. Vo všetkých predchádzajúcich ročníkoch sa jednalo o nudnúzáležitosť a dobu, kedy každý väčšinou drtil tlačidlo pre odobratie lopty a modlil sa, aby ho dostal späť čonajrýchlejšie. Automatickým riadeným strelám ale môžete zamávať, pretože EA podstúpilo radikálny krok k vylepšeniu obrany. Teraz po stlačení odebíracího tlačidla bude váš hráč útočníka len tieňovať a na vás bude správne odhadnúť čas a zakročiť ďalším tlačidlom. Áno, je to ťažké a bude trvať, než si na to zvyknete, ale vo výsledku sa zobrany stáva zábavná a nesmierne motivujúce záležitosť, kde každý odobratý loptu pocítite na vlastnej koži.
 
Maličkosti v podobe privolanie druhého hráča na pomoc či stráženie určitých útočníkov samozrejme zostali, zastaviťútok ale bude spočiatku problém aj pre skúsených "drtičov fify" a novinka predovšetkým nádherne ukazuje, o koľkodriny sme prichádzali s obyčajným tlačením áčka (pri PS3 Xkom). Teraz sa bude makať poriadne a furt, takže žiadny salón.
 
 
 
Keď už sme pri obrany, príde vhod vylepšení k precíznemu driblovanie. Často sa budete diviť, z akej šlamastiky sa môžete vymotať so skúsenými hráčmi, pridržaním určitého tlačidla sa ale dostane do módu driblovanie, kde sa shráčom otáčate doslova na pětníku. Osobne som tejto funkcii moc na chuť neprišiel, je ale životne dôležitá predovšetkým vtedy, keď sa snažíte ubrániť loptu pri čiare a čakáte, kým vás dohoní spoluhráči a vy budete maťkomu prihrať. Tiež je zaujímavé sledovať rýchlu zmenu v činoch AI, ktorá väčšinou pobehuje okolo a čaká, čo sloptou vyrobíte za lolkovinu.
Laurel a Hardy
 
Poznáte ten pocit bezmocnosti, keď naštartujete sľubne vyzerajúci útok, ale namiesto nabiehaní vaše spoluhráči lentupo stojí a civí, ako vás udupávají pri postrannej čiare? Podobné minely budú vo dvanástke skôr výnimkou, a to predovšetkým vďaka vylepšenie umelej inteligencie a vecičky zvané Pre Player Intelligence. V predchádzajúcomdieli sa jednalo o službu, ktorá monitorovala hráčov a udeľujúc im ich reálne fyzické i psychické predpoklady.Rooney tak bol od lopty takmer neodstavitelný, Iniesta skvele kombinoval a Messi sa dokázal prepliesť pod nohamidesiatich obrancov. Teraz sa k tomu pridáva ešte uvedomenie o okolité situácii, čo je parádička vítaná.
Každý hráč teraz bude mať prehľad o dianí na ihrisku po svojom a konštruktívnejší hráči uprostred ihriska dokážuvykúzliť gól iz takmer prehranej situácie. Navyše sú si všetci vedomí výhod i slabín svojich spoluhráčov a celá hra sa tak prispôsobuje v závislosti na tom, za koho hráte. Ak patríte medzi fanúšikov Barcelony (ako ja), ichneopakovateľný štýl "až do kasy" sa premietne aj v hre. Naopak ak hráte za niekoho, kto má medzi útočníkmidlháňov na hlavičky, ostatní sa budú snažiť hrať po krídlach a všelijako ponúkať vzdušné prihrávky, ktoré väčšinoumusia v ich prípade končiť gólom. Vďaka tejto kombinácii sú herné situácie na ihrisku unikátny a hlavne realistické.Spoluhráči nabiehajú, pomáhajú, bojujú o loptu a snaží sa všelijako ukázať, že sú to profíci vo svojom odbore. Viacrozumu pobrali aj brankári, ktorí síce stále občas hádže nepotrebné šípky za loptou, ale už dokážu brániť svojpriestor ďaleko lepšie.
 
     Každý geniálny nápad má svoje muchy a tu občas kolízie medzi vlastnými hráčmi končí prehratým zápasom.
 
FIFA 12 najlepším futbalom, ktorý v súčasnej dobe môžete kúpiť. Porovnanie s konkurenčným Pro Evolution Soccer2012 tento rok naozaj chýba zmysel a osobne dúfam, že Konami budúci rok viac zatlačí na pílu a prekvapí nás tiež.Nával noviniek od EA je naozaj markantný a hoci neradi využívame slovíčko "revolúcia", tentoraz skrátka sedí. Smeradi, že sa vývojári nebáli vydať do neprebádaného územia a vyskúšať niečo nové a neopozerané. Tešíme sa, aždorazí vyleštěnější Impact Engine, next-gen grafika a možno aj nejaké to pohybové ovládanie. Do tej doby sauvidíme na trávniku číslo 12.
 
P.S.:Ak sú v tomto texte chyby,ospravedlňujem sa.
      Písal som to narýchlo. :-)
Obrázky sú vo Fotogalérii...